Ο Θανάσης Τριαρίδης στον Ζωτικό του Χώρο

Σε 13΄ λεπτά. Κι όμως κρατάει πολύ περισσότερο. Το νου σας. Ένας θύτης κι ένα θύμα, ο χειριστής και το υποκείμενο ενός πειράματος, ενός σχεδίου ηθικής και πνευματικής αφύπνισης ή απονέκρωσης του ανθρώπινου είδους, ό,τι προτιμάει ο καθείς, «συνεργάζονται» επί σκηνής, προκειμένου να τεθούν όρια στην ατέρμονη ανθρώπινη εξέλιξη και να οριοθετηθεί εκ νέου η έννοια του ανθρωπισμού, αποδομώντας και αποδυναμώνοντας εντελώς το μότο «ο θάνατός σου η ζωή μου».
Η ανθρωπότητα χρειάζεται καλοσύνη και σεβασμό στον ζωτικό της χώρο, για να απελευθερωθεί από το θηριώδες. “Η ζωή προχωράει με την καλοσύνη… Γι’ αυτό οι άνθρωποι πήγαν στο φεγγάρι…”. Αυτός ο Ζωτικός Χώρος μάς έφερε σε επαφή με τον Θανάση Τριαρίδη, την ψυχή και την πένα του. «Οι άνθρωποι πιάνουμε ένα νήμα». Χρειαζόμαστε αυτό το νήμα. Γιατί έτσι προχωράμε.

Ο Θανάσης Τριαρίδης, ένας πολυγραφότατος κι ευφυέστατος δοκιμιογράφος, θεατρικός συγγραφέας και ποιητής, μας παρουσιάζει την πολιτική και φιλοσοφική του σκέψη.


Μας μιλά για τον Ζωτικό Χώρο ή αλλιώς Lebensraum, τα Μελένια Λεμόνια, τους Καρχαρίες του. Ανατρέχουμε στην παιδική του ηλικία και στις σπουδές του, πώς ξεκίνησε το ταξίδι του με τα κείμενα, ένα ταξίδι που επιχειρεί να αφυπνίσει μια ανθρωπότητα, παρατημένη σε πνευματικό και ηθικό λήθαργο.

Ταπεινός και μειλίχιος «εργάτης» του δοκιμιακού και πολιτικού λόγου, έχει εδώ και χρόνια αναλάβει την ευθύνη να καταθέτει την αλήθεια και να φωτίζει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας, από τα οποία προσπαθεί και ο ίδιος να λυτρωθεί. Ως κοινωνός και μέτοχος της εν ενεργεία κοινωνικοπολιτικής σκηνής, γνωρίζει πολύ καλά πώς να γκρεμίζει τα τείχη από μέσα.

Δε μας «κουνά το δάχτυλο», δε χειραγωγεί, δεν κατακρίνει για την κατάκριση, ούτε σατιρίζει για τα εύσημα μιας τυπικής θεωρητικής κριτικής. Όσα γράφει τα κάνει πράξη στην καθημερινότητά του, ως από σκηνής φιλόσοφος της εποχής μας και άνθρωπος της πράξης. Γι αυτό και τα έργα του έχουν κοινωνικοπολιτική και φιλοσοφική αξία.


Η «στρατευμένη» του συγγραφική τέχνη έχει επίσης τεράστιο αισθητικό εκτόπισμα κι αφήνει μεγάλα περιθώρια ελευθερίας στη σκηνοθετική προσέγγιση κι ερμηνευτική απόδοση των χαρακτήρων του, οι οποίοι καθίστανται τόσο απλοί και συγκεκριμένοι όσο σύνθετοι κι αφηρημένοι φαίνονται. Αφήνεται στον χώρο και τον χρόνο, και αυτό καθιστά τη γραφή του διαχρονική. Ο τρόπος γραφής του είναι πυκνός, βαρύς, βαθύς, καίριος, σατιρικός και «σκοτεινός». Μπορεί ωστόσο να δει κανείς στον πυρήνα των έργων του ένα εκτυφλωτικό φως, αυτό του ανθρωπισμού και της υπέρβασης σε οτιδήποτε μιαρό κι απορριπτέο υπάρχει. Τάδε έφη Τριαρίδης λοιπόν.

Κι αν δεν τον γνωρίζετε ακόμη, σας προσκαλούμε να γίνετε κι εσείς μέτοχοι στις ανθρωπιστικές αξίες και την «κραυγή» των έργων του. Είναι ένα πρώτο και σημαντικό βήμα στο να αντιληφθείτε και να αξιολογήσετε την κοινωνία μας, στην οποία τυχαία βρεθήκατε και καλείστε μέσω του κυρίαρχου συστήματος να αναπαράγετε. «ηέλιον λέσχη κατεδύσαμεν…»

-Επισκεφτείτε την προσωπική του σελίδα για περισσότερες πληροφορίες:

Ας απολαύσουμε λοιπόν τίνα έφη Τριαρίδης με την εξαιρετική γραφή του για την ανθρώπινη καλοσύνη, δια χειρός Αντώνη Καραγιάννη και υπό των ερμηνευτικών δυνάμεων των Βασίλη Κανελλόπουλου και Βερόνικας Αργέντζη επί σκηνής στο Θέατρο Αθήναιον.

Ας παρακολουθήσουμε το πείραμά του για ένα τελευταίο σαββατοκύριακο. Εξάλλου, όλοι είχαμε μια υδρόγειο σφαίρα στο δωμάτιό μας, όταν ήμαστε παιδιά.

Ευχαριστούμε από καρδιάς τον Θανάση Τριαρίδη για το μοίρασμα και τα καλά του λόγια. Ευχόμαστε πάντοτε να μας αφυπνίζει με τη φιλοσοφική του σκέψη και τη σατιρική του διάθεση. Ευχαριστούμε και το αγαπημένο μας Θέατρο Αθήναιον για τη φιλοξενία του.

Παρακολουθήστε τη συνέντευξη:




Βιντεοσκόπηση και μοντάζ: Τάσος Πέππας

Για δελτία τύπου και ραντεβού συνεντεύξεων επικοινωνείτε: zozotav@gmail.com

Αρχική δημοσίευση: https://kulturosupa.gr/theatromania/theatrikes-stiles/sofer-theatrou-synomilontas-me-ton-thanasi-triaridi-gia-to-zotiko-choro-i-allios-lebensraum-interview-video/

Σχόλια

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ