Αποστολία Γκούτη. Το Alter Ego της Ρόζας Εσκενάζυ.

Τα Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης είναι ένας θεσμός που ενισχύει ποιοτικά, επιβραβεύει, διευρύνει, εμπλουτίζει και φέρνει σε επαφή το θεατρόφιλο κοινό της πόλης μας -κι όχι μόνο- με τους καλλιτέχνες που έχει ήδη θαυμάσει στη σκηνή. Χαίρομαι κι είμαι ιδιαίτερα ευγνώμων που ανήκω στην οικογένεια αυτή ως θεατής, ως θεατρική συντάκτρια, ως ερασιτέχνης ηθοποιός κι ως μέλος της Κριτικής Επιτροπής των Θεατρικών Βραβείων εδώ και πολλά χρόνια. Και σας διαβεβαιώ πως απολαμβάνω ιδιαίτερα να επικοινωνώ, να γνωρίζω από κοντά και να συνομιλώ με νέα πρόσωπα της σκηνής (τουλάχιστον στην πόλη μας), με τοπικούς θιάσους, με πρωτοεμφανιζόμενες κι ερασιτεχνικές ομάδες, οι οποίες με πολύ κόπο, αυτοθυσία, πάθος και πενιχρά οικονομικά μέσα ανεβάζουν παραστάσεις, τις περισσότερες φορές ισάξιες ή και καλύτερες των μεγάλων παραγωγών.

Θεατρικά βραβεία Θεσσαλονίκης

Η Αποστολία Γκούτη.
Ο ρόλος του alter ego της “Ρόζας” στο έργο «Ρόζα Εσκενάζυ, η Bασίλισσα του Ρεμπέτικου» του Παναγιώτη Μεντή, σε σκηνοθεσία του Αντώνη Λουδάρου στο Θέατρο Σοφούλη, της χάρισε την υποψηφιότητα για το Βραβείο Καλύτερου Νέου Προσώπου στα Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2023. Είμαι πολύ χαρούμενη γι΄ αυτό κι ευγνώμων, καθώς είναι δασκάλα μου στο τραγούδι εδώ και δύο χρόνια και την καμαρώνω. Η πρόταση της Κριτικής Επιτροπής των Θεατρικών Βραβείων δεν με εκπλήσσει καθόλου, καθώς η ερμηνεία της στην εν λόγω παράσταση χρήζει χειροκροτημάτων και θαυμασμού.

Η Αποστολία Γκούτη είναι μια πολυτάλαντη μουσικός, τραγουδίστρια και δασκάλα ορθοφωνίας και τραγουδιού. Τρυφερή, γλυκιά και φωνάρα αποτελεί νέο πρόσωπο στη σκηνή του θεάτρου, καθώς είναι παρθενική η εμφάνισή της στην παράσταση «Ρόζα Εσκενάζυ, η βασίλισσα του ρεμπέτικου» ως alter ego της ανυπέρβλητης μορφής της Ρόζας στο Θέατρο Σοφούλη, όπου και θα τη βρείτε να διδάσκει τα τελευταία χρόνια. 

Γνωρίστε λοιπόν την Αποστολία Γκούτη.

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Καβαλάρι, ένα χωριό λίγο πιο έξω από την Θεσσαλονίκη. Η πρώτη της επαφή με το τραγούδι έγινε στα μαθητικά της χρόνια, όπου δημιούργησε μαζί με άλλους ένα συγκρότημα και στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς παρουσίαζαν αγαπημένα τραγούδια υπό τη μορφή συναυλιών. Είχε την τύχη να έχει καθηγητή έναν μουσικό από τους «Χειμερινούς Κολυμβητές», ο οποίος την ενθάρρυνε κι αποτέλεσε έμπνευσή της στα πρώτα της βήματα. Αργότερα, ως φοιτήτρια οικονομικών σπουδών διέμεινε στο κέντρο της πόλης. Tότε ήταν που ξεκίνησε η ενασχόλησή της με το τραγούδι πιο συστηματικά κι επαγγελματικά.

Η Αποστολία μάς μιλάει για την πρόσκληση που της έγινε από την Παυλίνα Χαρέλα, με την οποία τη συνδέει μια μακροχρόνια φιλία κι εκτίμηση, να συνεργαστούν επί σκηνής υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση και έμπνευση του Αντώνη Λουδάρου. Ήταν απρόβλεπτη η συμμετοχή της, μαγική, δεν την περίμενε ούτε και την κυνήγησε ποτέ. Η Ρόζα αποτελεί μιαν ευχάριστη ανατροπή στη ζωή της, μια ευκαιρία να διευρύνει το ταλέντο και την προσωπικότητά της, η οποία μέχρι πρότινος επικεντρωνόταν κυρίως στο τραγούδι και τη μουσική σκηνή.

Η Αποστολία τραγουδάει τα ρεμπέτικα με έναν μοναδικό τρόπο, με πολύ συναίσθημα, νάζι, αφοσίωση και πάθος. Ασχολείται με το τραγούδι άλλωστε από τα φοιτητικά της χρόνια και δεν μπορεί να φανταστεί τον εαυτό της να κάνει κάτι άλλο. Η μουσική είναι η σφραγίδα της, η λύτρωσή της, το λιμάνι της. Η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις και η Αποστολία απολαμβάνει το ταξίδι της. Είναι ένας άνθρωπος απλός, καθημερινός, ζεστός. Και μας ξεσηκώνει με τα τραγούδια της. Και μας συγκινεί.

Ντυμένες λοιπόν με φορέματα μιας άλλης εποχής και καθισμένες στο θεατρικό προσωπικό καμαρίνι της Εσκενάζυ στο παρακάτω βίντεο συζητάμε για την παράσταση, την πορεία της ως μουσικού, τραγουδίστριας και ηθοποιού, τη ζωή της.

Ρόζα Εσκενάζυ





























Το ερωτηματολόγιό μας:
Ζ.Τ.Έχεις προταθεί από την Κριτική Επιτροπή των Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης ως υποψήφια για το Βραβείο Καλύτερου Νέου Προσώπου για τον ρόλο σου στην παράσταση «Ρόζα Εσκενάζυ, η Βασίλισσα του Ρεμπέτικου». Πώς αισθάνεσαι για αυτήν την υποψηφιότητα;
Α.Γ. Αισθάνομαι ενθουσιασμό γι΄ αυτή την τιμή και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που η συμμετοχή μου στην παράσταση «Ρόζα Εσκενάζυ, η βασίλισσα του ρεμπέτικου», άφησε καλές εντυπώσεις. Ευχαριστώ πολύ τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής των Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης για την υποψηφιότητά μου καθώς και την παραγωγή του Θεάτρου Σοφούλη για την εμπιστοσύνη της.

Ζ.Τ. Ποιος είναι ο θεματικός πυρήνας και ο στόχος της παράστασης αυτής; Πώς αισθάνθηκες τον συγκεκριμένο ρόλο ‘’στο πετσί σου’’; Τι ήταν αυτό που σε ενέπνευσε και σε δυσκόλεψε στο να τον υποδυθείς;
Α.Γ. Η παράσταση αναφέρεται στη ζωή της μεγάλης ερμηνεύτριας Ρόζας Εσκενάζυ. Στο κείμενο του Παναγιώτη Μεντή αποτυπώνονται προσωπικές και επαγγελματικές της στιγμές με βασικό πυρήνα την ανάδειξη της έντονης προσωπικότητάς της, του δυναμισμού της και του επαναστατικού της χαρακτήρα ως γυναίκας, που εκείνη την εποχή διεκδικούσε την ισότητα, ακολουθώντας μέσα από κακουχίες το όνειρό της. Στην παράσταση υποδύομαι τη Ρόζα επί σκηνής, συνοδευόμενη από δύο μουσικούς, τον Γιώργο Ματθαίου (ούτι και κιθάρα) και τον Γιώργο Ψάλτη (βιολί). Ερμηνεύω, κατά τη διάρκεια της αφήγησης-αναπόλησης της Παυλίνας Χαρέλα ως Ρόζας μεγάλης ηλικίας, τραγούδια της που έγιναν μεγάλες επιτυχίες κι εξακολουθούν να ακούγονται έως και σήμερα. Χαρακτηριστικό στοιχείο της παράστασης είναι η ένθερμη συμμετοχή του κοινού, καθώς μέσα από αυτά τα ακούσματα (τραγούδια), που οι προηγούμενες γενιές μεταλαμπαδεύουν στις επόμενες, μεταφέρονται οι μνήμες ενός ολόκληρου πολιτισμού. Η καθοδήγηση του σκηνοθέτη μας, Αντώνη Λουδάρου, σε όλο αυτό το εγχείρημα ήταν καθοριστική!


Μελέτησα λοιπόν σε βάθος την ερμηνευτική προσωπικότητα της μεγάλης τραγουδίστριας καθώς και του ταπεραμέντου της, και προσπάθησα να αποδώσω όσο το δυνατόν καλύτερα αυτά τα χαρακτηριστικά. Είναι λοιπόν οικείο και γνώριμο πλέον για μένα να μπαίνω στο ¨πετσί¨ του ρόλου της Ρόζας, της οποίας η φωνή παραπέμπει σε ακούσματα της Ανατολής, ακούσματα τα οποία είχα κι εγώ από τη γιαγιά μου. Η γιαγιά μου λοιπόν είναι και η έμπνευσή μου. Το μόνο άβολο που αντιμετώπισα, ήταν η εξοικείωση με το περιβάλλον της θεατρικής σκηνής, όπου πλέον δεν ερμηνεύω απλώς τα τραγούδια, αλλά ταυτόχρονα υποδύομαι κι έναν ρόλο. Η συμμετοχή μου στην παράσταση και το πρώτο μου βήμα επί σκηνής αποτέλεσε το έναυσμα για περαιτέρω διερεύνηση μουσικοθεατρικών σπουδών και ο συγκεκριμένος ρόλος μού έδωσε τόλμη και αυτοπεποίθηση, ώστε να ακολουθήσω και άλλα μονοπάτια, εκτός της μουσικής.

Ζ.Τ. Βιοπορίζεσαι μόνο από το τραγούδι ή ασκείς κι άλλο επάγγελμα; Μπορεί ο καλλιτέχνης να ασχολείται αποκλειστικά με την τέχνη του στην Ελλάδα; Ποια είναι η κατάσταση των μουσικών σκηνών στη Θεσσαλονίκη;
Α.Γ. Η επαγγελματική ενασχόληση ενός καλλιτέχνη αποκλειστικά με την τέχνη του είναι προνόμιο στην εποχή μας. Η χώρα μας τα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης, ανάγκασε πολλούς καλλιτέχνες να εργάζονται και σε άλλους τομείς, εκτός της τέχνης τους, με συνέπεια την έλλειψη χρόνου για έμπνευση και δημιουργία. Οι οικονομικές μου απολαβές προέρχονται αποκλειστικά από το τραγούδι και τη μουσική καθώς και της διδασκαλίας. Η εικόνα των κλειστών μουσικών σκηνών με θλίβει ιδιαιτέρως. Οι επιχειρηματίες δεν επενδύουν εύκολα πια σε μια ποιοτική διασκέδαση και ψυχαγωγία. Βέβαια ως αισιόδοξη προσωπικότητα, πιστεύω και εύχομαι ότι η πόλη μας θα ανθίσει και πάλι μουσικά!

Ζ.Τ. Με τι ασχολείσαι αυτήν την περίοδο; Πού θα σε δούμε τη νέα σεζόν;
Α.Γ. Αυτή την περίοδο η «Ρόζα» είναι η βασική μου επαγγελματική δραστηριότητα. Αν και ο πρώτος κύκλος έκλεισε, αναμένεται με τη νέα σεζόν να την ξαναδείτε στο Θέατρο Σοφούλη. Το ταξίδι αυτό μόλις άρχισε, με πολλές υποσχέσεις για το μέλλον… Επίσης, τις επόμενες μέρες θα ανέβουν οι παραστάσεις των εργαστηρίων του θεάτρου και δουλεύουμε πυρετωδώς μαζί με τους μαθητές για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Ζ.Τ. Τι όνειρα κάνεις για το μέλλον; Τι προσδοκίες έχεις για τη μελλοντική θεατρική σου πορεία;
Α.Γ. Ελπίζω στο μέλλον να εξελιχθώ ως άνθρωπος αλλά και ως επαγγελματίας και να είμαι τυχερή και περήφανη για τις επιλογές μου. Εύχομαι να είμαστε όλοι καλά, ώστε να τα ξαναπούμε γεμάτοι με εμπειρίες και με τη σοφία που αποκτούμε με το πέρασμα των χρόνων. Σας ευχαριστώ πολύ!

Η συνέντευξή μας:



Ευχαριστούμε την Αποστολία Γκούτη για τη συνέντευξη που παραχώρησε στη Σωφέρ και το θέατρο Σοφούλη για τη θερμή του φιλοξενία.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:
Το έργο: «ΡΟΖΑ ΕΣΚΕΝΑΖΥ» - Η Βασίλισσα του Ρεμπέτικου, του Παναγιώτη Μέντη 
Σκηνοθεσία: Αντώνης Λουδάρος «Ρόζα» η Παυλίνα Χαρέλα 
ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ 
Η «Ρόζα η ναζιάρα με τα σγουρά μαλλιά», γεννημένη στην Κωνσταντινούπολη, εβραϊκής καταγωγής, μετακόμισε με την οικογένειά της στη Θεσσαλονίκη, όπου και άρχισε την καριέρα της. Χαρισματική ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου και του σμυρναίικου τραγουδιού, βίωσε τις πιο σημαντικές δεκαετίες της ιστορίας της Ελλάδας. Πέρασε δια πυρός και σιδήρου μέσα από πολέμους, κατοχή, δικτατορία, χωρίς να πάψει στιγμή να είναι μια γυναίκα «ανεμοστρόβιλος». Η ζωή της παραβατική και απρόβλεπτη αλλά γεμάτη με φως. Ήξερε να ξεσηκώνει τα πλήθη με τα σκέρτσα και τα νάζια της. 
Το «Χαρικλάκι», η «Δημητρούλα», η «Λιλή η σκανδαλιάρα», το «Ράμπι - Ράμπι» και τόσες άλλες μεγάλες επιτυχίες της, θα μας ταξιδέψουν σε μερικές από τις πόλεις-σταθμούς της ζωής της. Κωνσταντινούπολη, Θεσσαλονίκη, Νέα Υόρκη, Βουκουρέστι, Αθήνα. Η Ρόζα κατάφερε το αδιανόητο. Να κάνει καριέρα σε μία εποχή, όπου ο ρόλος της γυναίκας ήταν μόνο εκείνος της μάνας και της νοικοκυράς. Τα σκέρτσα και τα νάζια της που φοβόταν η οικογένειά της, ήταν τα μόνα σπαθιά που είχε για να πολεμήσει τη ζωή! Η φωνή της, φάρος για τις επόμενες γενιές, σαν γνήσια Βασίλισσα μας διατάζει ακόμα και σήμερα πώς να γλεντάμε, πώς να πίνουμε και πώς να αγαπάμε! 
Ελάτε να ταξιδέψουμε μαζί της στη μαγική εποχή του ρεμπέτικου τραγουδιού. Φωτεινές ρεκλάμες, η Ρόζα στη μέση του πάλκου και η ορχήστρα ξεκινά. Ρόζα Εσκενάζυ, μια γυναίκα που άλλαξε την κοινωνία και τον πολιτισμό. 

Η παράσταση ξεκινά νέον κύκλο παραστάσεων τον Οκτώβρη του 2023. Αναμένουμε...

Τεχνική επιμέλεια: Τάσος Πέππας 
Πνευματικά Δικαιώματα: Οποιαδήποτε δημοσίευση ή αναπαραγωγή του βιντεοσκοπημένου υλικού είναι ευγενικό να γίνεται με αναφορά στο κανάλι της Σωφέρ Θεάτρου.







Σχόλια

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ